5 verrassende effecten van betere applicatievaardigheden in jouw zorgorganisatie

In het interview met Peter Vlaanderen bespraken we een veel voorkomend probleem binnen de zorg: datalekken. Om dit te voorkomen wordt de focus in veel organisaties gelegd op technische bescherming en specifieke trainingen onder medewerkers, maar wist je dat gebrek aan applicatievaardigheden hierin ook een cruciale rol speelt? Reden genoeg om hier de focus op te leggen. Maar, het verbeteren van de applicatievaardigheden heeft meer positieve effecten. Wat de belangrijkste zijn, dat vertellen we je hier!

 

1. Informatieveiligheid vergroten

Even tussen twee patiëntbezoeken door snel nieuwe informatie verwerken in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Het gaat lang niet altijd goed en zorgmedewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Ze gebruiken de hele dag diverse apps, maar hebben in de praktijk vaak niet de juiste kennis in huis om alles goed en veilig te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan slimme snelkoppelingen in Office 365 die het werk makkelijker én veiliger maken. Door de applicatievaardigheden van je medewerkers op peil te brengen én te houden beperk je onnodige fouten en verklein je de risico’s rondom informatieveiligheid.

 

Tip! Wijs ‘key users’ aan of empower ze, de collega’s die vanuit de praktijk feedback geven op de werkbaarheid van jouw applicaties. Luister goed naar ze en verwerk de feedback naar concrete veranderingen of gebruikersondersteuning. Met empoweren doelen we op het inzetten van key users vanuit een formele rol, met rolbeschrijving en een vast aantal uren beschikbaar in de week.

2. Efficiënter (samen)werken

Het gebrek aan kennis levert niet alleen grote veiligheidsrisico’s op, maar kost ook nog eens onnodig veel tijd.Videobellen, eenvoudig bestanden opslaan en snel notities maken: het lijkt allemaal vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld ook aan snelle toegang tot de meestgebruikte bestanden in Office 365. Met de juiste kennis win je tijd. Uit onderzoek blijkt dat een ziekenhuis met 2000 medewerkers een FTE per week bespaart (dus 52 FTE’s per jaar). Let daarbij wel op; verandermanagement speelt hierbij een grote rol. In onze blog ‘Applicatievaardigheden in de zorg: zo borg je kennis binnen de organisatie’ lees je hier meer over.

 

3. Het patiëntcontact verbeteren

Voor de coronacrisis werd al een deel van de patiëntcontacten digitaal gedaan (een online consult bijvoorbeeld), maar door de pandemie is dit in een stroomversnelling geraakt. Van het ene op het andere moment moesten zorgmedewerkers hun patiëntgesprekken via beeldbellen voeren. Waar sommige zorgmedewerkers zich als een vis in het water voelen op Microsoft Teams of de eigen webconsult-oplossing, hebben anderen moeite om het hoofd boven water te houden.

 

Gebrek aan kennis over praktische zaken als opnames, inloggen, microfoongebruik en beeldinstellingen spelen daarbij een belangrijke rol. Met een beeldbeltraining geef je medewerkers handvatten om het beeldbellen gemakkelijker te maken én daarmee ook het patiëntcontact te verbeteren. Met als positief effect: kwaliteitsverbetering van de zorg op afstand.

 

4. Het werkplezier vergroten

Eindeloos bezig zijn met inloggen, een collega niet verstaan tijdens het (beeld)bellen, of bestanden niet eenvoudig opslaan. Het zijn slechts enkele voorbeelden van frustraties onder zorgmedewerkers. Door je medewerkers te helpen om digitaal vaardig(er) te worden voorkom je een hoop frustraties én vergroot je daarmee het werkplezier.

 

5. Hogere productiviteit en lager verzuim

Een ander bijkomend positief effect is: een hogere productiviteit en lager verzuim. Wanneer je medewerkers ‘digitaal zelfvertrouwen’ hebben, zorgt dat voor tijdsbesparing tijdens het werk, minder verloop en minder verzuim.

 

Applicatiemodules trainingsprogramma Digivit

Digivit richt zich op het verbeteren van digitale vaardigheden binnen zorginstellingen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de collectieve bewustwording en kennisverrijking bij zorgmedewerkers op het gebied van security en privacy. Door medewerkers digitaal vaardig te maken voorkom je fouten, beperk je de veiligheidsrisico’s én zorg je dat medewerkers makkelijker en met meer plezier (samen)werken.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!